Pedagoški CAP Program
CAP dolazi od prvih slova engleskih riječi Child Assault Prevention, koje u prijevodu znače PREVENCIJA NAPADA NA DJECU.
Ovaj program nastao je u SAD – u 1978. godine u nastojanju da se poduči djecu vještinama djelotvornog rješavanja problema, načinima na koje se konflikti mogu rješavati bez fizičkog obračuna, gubitka prava ili samopoštovanja. Bazira se na filozofiji ojačavanja i osposobljavanja tj. vjerovanju da djeca imaju pravo na informacije, vještine i strategije kojima mogu steći kontrolu nad svojim životima. Cilj mu je upoznati djecu s potencijalno opasnim situacijama u kojima bi mogla biti izložena emocionalnom, fizičkom ili seksualnom zlostavljanju te ih poduči strategijama samoobrane.
Program je cjelovit i zasniva se na modelu jačanja zajednice te se s toga provodi u tri dijela:
- Predavanje za djelatnike vrtića (obuhvaća sve zaposlenike, a ne samo odgojitelje )
- Predavanje za roditelje (uključuju se roditelji djece u godini pred polazak u osnovnu školu)
- Dječje radionice (provode se tri dana za redom u trajanju od 45 min).
Ciljevi predavanja za roditelje i zaposlenike vrtića:
- Educirati odrasle o problemu zlostavljanja djece i važnosti osnaživanja djece kako bi bila manje ranjiva i podložna nasilju
- Razviti učinkoviti sustav pružanja pomoći i potpore djeci
- Informirati i poučiti odrasle o vještinama pružanja pomoći djeci
- Promicati ulogu roditelja i odgojitelja u prevenciji zlostavljanja djece
- Upoznati odrasle sa zakonskim obvezama kod prijavljivanja zlostavljanja.
Ciljevi radionica za djecu:
- Pružiti djeci kvalitetne informacije
- Poučiti ih učinkovitim prevencijskim strategijama
- Osnažiti ih kako bi bila što manje ranjiva na zlostavljanje.
Sadržaj radionica za djecu je razvojno primjeren jer se kroz igrokaze i posebno strukturiran razgovor poučava djecu pitanjima osobne sigurnosti. Igrokazi predstavljaju tri najčešća iskustva napada s kojima se djeca susreću:
- dijete protiv djeteta
- odrasli neznanac protiv djeteta
- poznata odrasla osoba protiv djeteta.
Igrokazi se koriste za stvaranje situacije u kojoj djeca kroz razgovor dolaze do uspješnih prevencijskih strategija. Na kraju treće radionice prikazuje se igrokaz o povjeravanju odrasloj osobi od povjerenja, što djeci daje jasnu poruku da odrasle osobe brinu o njima i spremne su im pružiti podršku.
Evaluacija aktivnosti
S primjenom CAP programa u našem vrtiću započeli smo u travnju 2011.
Do sada smo održali tri predavanja za zaposlenike, a prosječne ocjene predavanja bile su slijedeće:
- Novost teme: 3,25
- Zanimljivost sadržaja: 4,93
- Primjenjivost sadržaja: 4,21
- Pripremljenost voditelja: 4,88
- Opća ocjena predavanja: 4,85
Zaposlenici su program procijenili kao kvalitetan i poučan, te ga je potrebno provesti u svim odgojnim skupinama. Osim toga, smatraju da u našoj ustanovi postoji visoka razina svijesti o važnosti ovog problema i otvorenost za primjenu sadržaja programa.
Predavanje za roditelje za sad je održano u tri odgojne skupine, a prosječne ocjene su slijedeće:
- Novost teme: 4,13
- Zanimljivost sadržaja: 4,61
- Primjenjivost sadržaja: 4,48
- Pripremljenost voditelja: 4,96
- Opća ocjena predavanja: 4,91
Većina roditelja je s odobravanjem prihvatila sadržaje predavanja, dok je manji broj njih pokazao sumnju prema primjenjivosti sadržaja, kao i zabrinutost na moguće reakcije djece. Nakon odrađenih radionica i razgovora s djecom kod kuće, reakcije su bile pozitivne.
Odgojitelji u čijim skupinama je proveden program radionica za djecu ocijenili su radionice slijedećim prosječnim ocjenama na skali procjene od 1 – 4.
- Opći dojam o radionici: 4,0
- Primjerenost sadržaja dobi djece: 4,0
- Jasnoća prezentacije sadržaja djeci: 4,0
- Stupanj ugode djece pri prezentaciji sadržaja: 3,7
- Korisnost informacija za djecu: 4,0
Reakcije djece tijekom radionica pokazivale su nam da razumiju svaku odigranu situaciju, aktivno su sudjelovala u razgovoru, a najviše im se svidjelo kad su sami preuzimali pojedine uloge i zajedno s CAP pomagačima glumili i proigravali pojedine situacije.
U individualnim razgovorima koje su CAP pomagačice obavile sa svom djecom nakon radionica, nije otkriveno zlostavljanje, napad ili pokušaj napada na dijete. Djeca su se najčešće prepoznavala u prvom igrokazu (sukob s vršnjacima), ali se za iznesene primjere ne može reći da je potrebna intervencija CAP tima. Uglavnom se radilo o potrebi osnaživanja djece da se zauzmu za sebe, putem aktivnosti u odgojnoj skupini s odgojiteljima.
Vrlo je važno napomenuti da ostvarivanje Predškolskog CAP programa u vrtiću traži visoki stupanj organiziranosti članova CAP tima. Uz svoje svakidašnje obveze potrebno je realizirati planirani CAP program (u svaku odgojnu skupinu ulazimo 4 puta), stoga je dobro imati više od jednog tima.
Djeca imaju pravo odrastati sigurna, slobodna i zaštićena od svih oblika zlostavljanja. Zato je na nama odraslima da im to omogućimo. Prva stepenica na tom putu je otvoren razgovor. Predškolski CAP program je zasigurno stepenica više.